WYPRAWY > Austra, Hoher Goll, jaskiniowa wyprawa eksploracyjna w Alpy'02

<< wróć do wypraw

Austria, Hoher Goll,  jaskiniowa wyprawa eksploracyjna w Alpy '02: opis | zdjęcia

Austria Hoher Goll, jaskiniowa wyprawa eksploracyjna w Alpy '02 (opis):

Okres wakacji jest czasem w którym każdy realizuje swoje marzenia, które wzrastały w nim przez cały rok. Marzymy o ciepłym morzu, wspominamy rowerowe wycieczki, wspólnie spędzony czas z rodziną i znajomymi. Moje marzenia były nieco inne. Wyjechać znów w góry i odkrywać tam jaskinie, szukać miejsc gdzie ludzka stopa nie zostawiła swego śladu. Spełnienie tych planów pozwoliło mi uczestnictwo w wyprawie Polskiego Związku Alpinizmu w masyw Hoher Goll położonej w austriackich Alpach. Wyprawę przygotowywał Wielkopolski Klub Taternictwa Jaskiniowego z Poznania, pod kierownictwem Zbigniewa Rysieckiego. W miesięcznej ekspedycji 28.07.2002 r. – 25.08.2002 r. brali udział zawodnicy z : Wrocławia, Warszawy, Poznania, Katowic, Częstochowy i Rudy Śląskiej.

Po zeszłorocznym sukcesie eksploracyjnym ( odkryliśmy jaskinię powyżej 1000 metrów deniwelacji, jest to czwarta jaskinia o takiej głębokości w całości odkryta przez Polaków ) nasze plany były również ambitne i śmiałe.

Jednak w najpierw musieliśmy zadbać o zaplecze pozwalające funkcjonować nam w górach. Mam tu namyśli żmudne transporty żywności, sprzętu i własnego dobytku na naszą „piękną” górę. Rozstawienie namiotów i całego kramu pozwalającego przetrwać w surowym alpejskim klimacie. Celem głównym naszej zabawy, któremu wszystko zostało podporządkowane była jaskinia Schartenschacht o głębokości –700 m. Jest to jaskinia cechująca się najwyższego rzędu trudnościami spowodowana głównie ciasnymi meandrami i zaciskami. Duże niebezpieczeństwo stwarza również woda, której przybór jest natychmiastowy w momęcie opadów na powierzchni. Aby eksplorować tę jaskinię postanowiliśmy założyć biwak kilkudniowy dla czterech osób na głębokości –450 m. Decyzja ta zmusiła nas do ciężkich i wyczerpujących transportów z zapasami sprzętu i żywności w głąb jaskini. Gdy wszystko zostało przygotowane i dopięte na ostatni guzik i wreszcie mogliśmy wyruszyć w stronę „ziemi obiecanej” nadciągnęło totalne załamanie pogody. Lało, lało, lało. Lało w dzień i w nocy a radio donosiło komunikaty o powodzi stulecia w Austrii. Wściekli na aurę siedzieliśmy w namiotach wypatrując słońca, ale słońce o nas zapomniało. Nie było mowy nawet o jakiejkolwiek próbie wejścia do jaskini. Po tygodniu przebywania w ciągłej wilgoci wszystko było mokre. Traciliśmy nadzieję, że przestanie lać i że będzie trzeba wracać do kraju bez jakichkolwiek postępów w poznaniu krasu. Cała ciężka praca jaką wykonaliśmy nie da żadnego rezultatu. Na szczęści limit deszczu w przyrodzie skończył się na tydzień przed naszym powrotem. Mogliśmy działać !

Ja z Mariuszem, moim klubowym kolegą wraz z dwoma Poznaniakami poszliśmy na wyczekiwany biwak. W tym samym czasie na  powierzchni rozpoczęła się eksploracja przez pozostałe osoby jaskini „zjadaka kamieni”, której otwór znajduje się ponad 100 m. wyżej od naszego systemu jaskiniowego Hohschartesystem ( 1034 m deniwelacji ). Zespół tam działający osiągnął głębokość 160 m. I jesteśmy pewni, że połączymy nowo eksplorowaną jaskinię z systemem Hohschartesystem pogłębiając go o 100 m.

Wynikiem naszego cztero dniowego biwaku było powiększenie jaskini do głębokości –800 m. i odnalezieniu obszernych partii poziomych. ( wcześniej jaskinia rozwijała się w pionie ).

Największą satysfakcję sprawiły nam właśnie te poziome partie gdyż rokuje na przyszłość przedostanie się w głąb masywu i dalszą eksplorację tej jaskini.

Oprócz tych dwóch kroków znacząco posuwających zrozumienie zjawisk krasowych w masywie Golla odkryliśmy kilka mniejszych jaskiń i otworów. Wyprawa ta dała odpowiedź na kilka pytań lecz pozostawiła przed nami jeszcze dużo znaków zapytania i miejsc ogarniętych wieczną ciemnością.

Może znów w przyszłym roku uda nam się kontynuować tę wspaniałą przygodę.

Z klubu rudzkiego udział w tej wyprawie wzięli Mariusz Danielski  i Tomasz Jaworski

Tomasz Jaworski

Austria Hoher Goll, jaskiniowa wyprawa eksploracyjna w Alpy '02  (zdjęcia):

1.jpg (36962 bytes) 2.jpg (70498 bytes) 4.jpg (160756 bytes) kozice w Gollu.jpg (30455 bytes)

widok na Hagen z bazówką.jpg (75885 bytes) widok z bazy na Hagen.jpg (32885 bytes) widok.jpg (31693 bytes) widok4.jpg (38898 bytes)